INICI     MAPA WEB
     Sala Castell
Aquesta sala pren el seu nom del paisatge que es pot veure des d’una de les seves finestres: el castell o antic poble emmurallat.

Aquí Picasso , abanda de pintar algunes natures mortes que l’ajuden a investigar els volums,també deixa testimoni de les cases i de la gent del poble. El treball sobre els seus rostres, de faccions anguloses l’ajudarà en els seu procés de simplificació de les formes i a assolir la troballa gosolana per excel·lència: la màscara.


Obres exposades:

  • Cap de xicot gosolà. Rostre que tremola. Asimètric, irregular, diferent , descompensat. Deixa enrere els cànons de bellesa  i experimenta amb allò inharmònic . Fons bitonal radical. Celles i parpelles tipus. No hi ha il·lusionisme, només pintura

  • Jove de Gósol. Influència del Greco. Mirada que es mou i inunda el llenç. Tons semblants al vi i ocres recremats que anuncien l’etapa  negroides

  • Cases de Gósol. Quadre considerat per alguns com pre-cubista i  pintat des de la Plaça Major de 1906. Ens ofereix una  panoràmica del barri del “Castell”, amb les antigues muralles, encara idèntiques si mirem per la finestra del costat.

  • Retrat d’en Josep Fondevila. L’hostaler de Cal Tampanada on Picasso s’hostatjà. Antic contrabandista nonagenari de caràcter esquerp, però que no obstant va avenir-se molt bé amb el pintor. Mitjançant el treball sobre el seu rostre, estereotipant els trets de la cara, Picasso farà la troballa de la màscara, que el portarà definitivament a la modernitat.

  • El Tinent. Caricatura d’un vilatà que jugava a cartes amb l’artista i que sempre feia trampes....


  • Escena interior. Interior de Cal Tampanada

  • La dona dels pans. La particular “Gioconda” de Picasso i Gósol. Dona de bellesa hipnotitzant convertida en el símbol de la dona gosolana. Influències de l’art ibèric i del Greco.

  • Pastor amb cistell  i pastor amb ramat d’ovelles. Especial èmfasi en els ritmes de la composició. Paisatge altament simplificat. Desproporcions de les mans si els peu creant el moviment i l’espai.


GRUP DE QUATRE NATURES MORTES

Influència de Cézanne. Vol anul·lar la narrativitat de les èpoques blava i rosa, dibuixa un espai que ja no és tridimensional, els objectes no tenen ombres. S’anava fixant en els objectes d’ús quotidià i els força a transcendir cap a la seva dimensió purament estètica i no utilitària. Indagava en temes com ara el volum.

Al Centre, també podreu contemplar una extensa exposició temporal d’atuells i estris pertanyents a la vila de Gósol.  Aquesta  exposició ens permetrà endinsar-nos  en cóm era la vida de principis del segle XX  en aquesta vila bergadana.


Aquests objectes es van renovant i entre ells destaquen:


        la filadora


        volants de segar


        la famosa manta gosolana,


        els llums d’espantar llops


        la sella per viatjar sobre el matxo


        els barrals




Ajuntament de Gósol.    Plaça Major, 1. 25716 GÓSOL.    Tel 973 37 00 55.     ajuntament@gosol.ddl.net